جنگ قرا باغ و پارادوکس های پیش روی جمهوری اسلامی ایران

استان مرکزی

جنگ قرا باغ و پارادوکس های پیش روی جمهوری اسلامی ایران

جنگ قرا باغ و پارادوکس های پیش روی جمهوری اسلامی ایران بخش دوم

بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و استقلال جمهوری‌های عضو این اتحادیه از جمله آذربایجان و ارمنستان زخم کهنه قراباغ و مجددا سرباز کرد.لازم به ذکر است که حتی  در زمان حاکمیت شوروی جنگ و تنش بین دو طرف ارمنی و آذری ادامه داشت ولی با قوه قاهره روس‌ها و با مشت آهنین ارتش سرخ هر دو طرف سرکوب می‌شدند.
 با استقلال یابی دولت‌ها آذربایجان و ارمنستان آتش اختلاف شعله ور شد در دهه 1990 میلادی یعنی پس از فروپاشی شوروی جنایت‌ها و کشتارهای را فراوانی از هر دو طرف نسبت و به طرف دیگر انجام گرفت.
  ارامنه و آذری ها هر یک سعی میکردند در مناطق تحت حاکمیت خود، به نوعی سیاست پاک سازی قومی را به اجرا درآورند. این بر خورد ها در منطقه قراباغ از شدت بیشتری بر خو دار بود. در نهایت درجنگی بود که از فوریه ۱۹۸۸ تا مارس ۱۹۹۴ میلادی بین دو کشور رخ داد کل این مناطق و حتی برخی مناطق خارج از قراباغ به تصرف ارمنی ها در آمد. ارامنه این جنگ را «جنگ آزادی بخش آرتساخ»( نام خود خوانده ارامنه به جای قراباغ)خواندند ارامنه در منطقه قراباغ دولتی محلی و خود مختار تشکیل دادند که تا کنون هیچ کشوری در جهان آن را به رسمیت نشناخته است  اکنون که 30 سال از آغاز  آن جنگ و 26 سال از پایان آن میگذرد نبرد های خونینی مجددا آغاز شده.
دولت آذر بایجان با اعتماد به نفسی که با ارتقاء توان نظامی خود با حمایت های اسراییل و ترکیه یافته اعلام کرده است که تا عقب نشینی کامل ارامنه از قراباغ  جنگ را ادامه میدهد.  بنا بر این در حال حاضر نحوه و زمان پایان این جنگ متصور نیست. بدون شک جنگ قرا باغ برای ایران یک معضل و مشکل جدید است. و پاردوکس های متعددی برابر ایران قرار میگیرد.
حفظ بی طرفی در این جنگ بسیار دشوار است  زیرا ایران از لحاظ ژئوپلیتیک نمی تواند به درگیری خونین در کنار مرزهای خود بی تفاوت باشد.
از طرفی اکثریت مردم آذر بایجان مردمی مسلمان و شیعه هستند ( یعنی تفاوتی با لبنانیها ندارند که مورد تعرض اسراییل هستند و ایران از آنان حمایت میکند) از این رو ایران نمی تواند نظاره گر اشغال سرزمین آذر بایجان و کشته شدن ملت آذربایجان توسط  غیر مسلمانها باشد  زیرا این امر  با اصول سیاست خارجی و با اصول انقلاب اسلامی سازگار نیست.
علاوه بر موارد فوق حساسیت استانهای آذری نشین نسبت به همزبانان خود را نیز باید مد نظر داشت. 

از طرف دیگر دولت ارمنستان روابط نسبتا خوبی با ایران دارد و خود نیز همسایه ایران است.
از سوی دیگر  دولت آذر بایجان متحد بسیار نزدیک رژیم صهیونیستی است ودر واقع پای این رژیم را به منطقه باز کرده است. در این جنگ در کنار حکومت آذر بایجان بودن یعنی کنار صهیو نیستها قرار گرفتن.!
هم چنین  خبر های نسبتا موثق حاکی از انتقال تکفیری های سوریه به آذر بایجان است  کسانی که قاتل شهدای حرم هستند. در این جا نیز کنار حکومت آذ بایجان بودن یعنی دوشادوش تکفیری ها  قرا گرفتن که هشت سال است سوریه عراق را به خاک و خون کشیده اند.
علاوه بر این موارد دولت آذر بایجان دولتی نه فقط سکو لار بلکه ضد دین است و حتی با مظاهر اسلامی مثل فرایض و عبادات و بانگ اذان مساجد مخالف است  پخش اذان جرم است عزاداری ماه محرم جرم است و...
  مشاهده می کنیم که جنگ قرا باغ بر خلاف جنگ یمن ،عراق، سوریه، مسئله بحرین و....  ویژگی های منحصر به فردی دارد که سیاست خارجی ایران را به چالش میطلبد.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.