گرامیداشت هفته دفاع مقدس در دانشگاه جامع علمی کاربردی

استان مرکزی

گرامیداشت هفته دفاع مقدس در دانشگاه جامع علمی کاربردی

بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید استان مرکزی اولین یادواره مجازی شهدا با عنوان «دفاع مقدس الگوی نجات بخش کشور» به همت جهاد دانشگاهی استان مرکزی و همکاری بسیج اساتید و بسیج دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان با سخنرانی سردار فرج الله مرادی برگزار گردید.

سردار فرج الله مرادی معاون طرح و برنامه ستاد کل نیروهای مسلح در اولین یادواره مجازی شهدا که با عنوان "دفاع مقدس الگوی نجات بخش کشور" که به همت جهاد دانشگاهی استان مرکزی و همکاری بسیج اساتید، بسیج دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان به صورت وبینار برگزار شد، با اشاره به آیه ای از قرآن کریم که می فرماید "مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضیٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا" اظهار کرد: فراز دوم این آیه به کسانی که وارثان امانت شهدا هستند اشاره دارد.

وی تصریح کرد: خیل عظیم رهروان خط سرخ شهدا و قلب‌های مالامال از عشق به آرمان های امام راحل در شرایط فعلی دو نقش اساسی دارند، نخست اینکه دفاع مقدس را به عنوان یک مکتب همه جانبه زنده نگه دارند و دستاوردهای وسیع و همه جانبه آن را در جامعه توسعه و ترویج دهند و دوم اینکه در ادامه این مسیر در میادین و عرصه‌های مختلف انقلاب نقش آفرینی کنند.

مرادی افزود: جنگ یک پدیده مذموم و نکوهیده است، اما امروز دفاع یک امر مجاز بلکه لازم محسوب می‌شود و این امر در دین مبین اسلام یک امر مقدس است. آیات و روایات فراوانی در تقدیر و تقدس دفاع وجود دارد. در مکتب تشیع دفاع مقدس بر پایه فرهنگ عاشورا متجلی شده است و گوهر تابناک و قله رفیع دفاع مقدس خلعت زیبای شهادت است که خداوند به مجاهدین برگزیده عطا می فرماید.

وی اظهار کرد: خیل عظیم جوانان این مرز و بوم در دوران پر افتخار دفاع مقدس بزرگترین سرمایه خود که همانا جانشان بود را در طبق اخلاص گذاشتند و پس از سال‌ها مجاهدت به این فیض عظیم رسیدند، خیلی عظیمی از جوانان نیز پس از مجاهدت مخلصانه بنا بر اراده خداوند به مصداق "و منهم من ینتظر" ماندند تا به عهد و وفای خود پایدار بمانند و رسالت بزرگ پاسداری از انقلاب اسلامی را استمرار بخشند و در میادین و عرصه های مورد نیاز انقلاب نقش‌آفرینی کنند و بنابر مشیت الهی در هر زمان که خداوند اراده فرموده، شهادت نصیبشان شود.

رادی با بیان اینکه مصداق بارز این مهم در عصر ما سردار بزرگ اسلام شهید سلیمانی است که پس از سال‌ها مجاهدت و وفای به عهد، ثمرات ماندگاری را برای جبهه حق به وجود آورد و هیمنه پوشالی استکبار جهانی را برملا کرد و شهادت او نیز دستاوردهای چند جانبه ای به وجود آورده و در آینده نیز خواهد آورد و مکتب شهید سلیمانی را برای نسل‌های آینده به میراث گذاشت، گفت: دفاع مقدس یک جنگ معمولی مانند بسیاری از جنگ هایی که در تاریخ بشر رخ داده است نیست و تفاوت های ماهوی و اساسی با همه جنگ ها دارد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص دفاع مقدس اظهار کرد: جا دارد سال‌های سال در مورد ابعاد مختلف دفاع مقدس تحقیق و مطالعه شود و انواع دستاوردهای نظامی و فرهنگی، مدیریتی و سیاسی آن را احصا کرد و به کار گرفت. دفاع‌مقدس در واقع نه تنها یک الگوی نجات‌بخش برای کشور بلکه یک الگوی کاملا کارآمد حکمرانی صالح برای جوامع اسلامی است.

مرادی افزود: هدف دشمن در جنگ تحمیلی یک هدف مهم و بنیادی بود، هدف او تحمیل اراده یا تصرف بخشی از سرزمین یا هدف های مقطعی و از این قبیل هدف ها نبود بلکه هدف از بین بردن نظام نوپای جمهوری اسلامی بود. دشمن در این نبرد یک کشور همسایه نبود بلکه مجموعه ای از کشورهای قدرتمند غرب و شرق و منطقه در این جنگ به صورت مستقیم و غیرمستقیم شرکت داشتند.

وی با بیان اینکه ابزارها و جنگ افزارهایی که به کار گرفته شد اعم از جنگ افزارهای ممنوعه و جنگ افزارهای مرسوم و غیرمرسوم بود، افزود: در شرایطی که نظام جمهوری اسلامی نوپا بود ملت ایران جانانه به مقابله با متجاوز پرداختند و رزمندگان اسلام به سرعت توانستند دشمن را از پیشروی به خاک کشور بازدارند.

وی اظهار کرد: دفاع مقدس یک نبرد تک‌بعدی صرفا نظامی نبود و نیست بلکه یک مجموعه از مفاهیم، نظامات و کارویژه های ارزشمند در آن برجسته و متبلور است. در دفاع مقدس در ابعاد مختلف یک عقلانیت متصل به معنویت و مبتنی بر آموزه‌های دینی قابل مشاهده است.

مرادی با بیان اینکه یک بعد از این ابعاد، کارکردهای نظامی اعم از راهبردها و تاکتیک های نظامی است که عمده آنها بر اساس خلاقیت های جوانان برومند در جبهه به کار گرفته شد و نتایج بسیار خوبی به دست آورده است و یک بعد آن کارکردهای معنوی است که رعایت احکام الهی به طور کامل در آن قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه اخلاق به عنوان یک امر فراگیر در جبهه متبلور بود، گفت: هر یک از رزمندگان در ورود به عرصه های پرخطر فداکاری و جان‌فشانی کرده و از هم سبقت می گرفتند اینها ویژگی‌هایی است که در دفاع مقدس متبلور هستند.

مرادی افزود: عرفان نیز در جبهه ها رایج بود و یک جوان ۲۴ ساله ره صد ساله را یک شبه می پیمود.

وی اطهار کرد: سبک مدیریت و فرماندهی که در واقع یک مکتب کارآمدی را به وجود آورد یکی از دستاوردهای دیگر دفاع مقدس است. واقعیت روشن این است که اگر اداره کشور بر اساس مکتب دفاع مقدس انجام شود بسیاری از مشکلات مردم مرتفع خواهد شد.

مرادی گفت: امروزه اراده دشمن همچنان در مقابله با انقلاب اسلامی پرکار است، دشمن در شکل جدید با ابزارهای نوین و جدید خود را مجهز کرده است، هدف همان هدف است، اما راهبرد و ابزارهای خود را تغییر داده است. دشمنان انقلاب اسلامی که از طریق جنگ نظامی و حتی جنگ امنیتی نتوانستند به اهداف خود برسند، امروز با جنگ نرم و با جنگ هایی از قبیل جنگ اقتصادی و جنگ سایبری به میدان آمده اند ولی در این میدان نیز به لطف الهی و رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری شکست مفتضحانه خواهند خورد.

وی با بیان اینکه رسالت نسل امروزی و در واقع نسل سوم و چهارم انقلاب که در واقع میدان‌دار این مبارزه هستند رسالتی سنگین و البته تعیین کننده است که بایستی با بصیرت کامل و نافذ در این میدان حضور یابند و نقش آفرینی کنند، افزود: دیده بانان انقلاب اسلامی باید هوشیار باشند، صدای پای سربازان نامرئی پشت دیوارهای شهر شنیده می شود.

مرادی با بیان اینکه نفوذ، راهکار مهم و حرفه ای جنگ نرم است، گفت: امروز نفوذ دشمن یکی از تهدیدات بزرگ است. دشمن نفوذ فردی و نفوذ جریانی یعنی شبکه سازی در داخل ملت را دنبال می کند و هدف دشمن از نفوذ در ملت، تغییر باورها، تغییر آرمان‌ها، تغییر نگرش ها و تغییر سبک زندگی است.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.