برگزاري مراسم گراميداشت هفته وحدت حوزه و دانشگاه با مشاركت سازمان بسيج اساتيد استان مركزي

استان مرکزی

برگزاري مراسم گراميداشت هفته وحدت حوزه و دانشگاه با مشاركت سازمان بسيج اساتيد استان مركزي

بامشاركت سازمان بسيج اساتيد استان مركزي برگزار شد:


مراسم گراميداشت هفته وحدت حوزه و دانشگاه

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات اجتماعي نهضت استادي بسيج استان مركزي، همزمان با روز وحدت حوزه و دانشگاه، مراسم گراميداشت هفته وحدت حوزه و دانشگاه با موضوع اسلام و هوش مصنوعی با مشاركت سازمان بسيج اساتيد، نهاد مقام معظم رهبري، حوزه علميه، سازمان ها و دانشگاه هاي ديگر استان مركزي در دانشگاه اراک برگزار شد. این نشست که با استقبال آحاد دانشگاهیان و طلاب حوزه های علمیه مواجه شد به اهمیت موضوع هوش مصنوعی در چارچوب دین مبین اسلام پرداخت.
در ابتدای این نشست ذوالفقاری، سرپرست دانشگاه اراک ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله، با اشاره به حیاتی بودن وحدت حوزه و دانشگاه اظهار کرد: موضوع وحدت حوزه و دانشگاه آن قدرمهم است که انجام نشدن آن هزینه ها و غرامت سنگینی برای جامعه دارد.
وی با توجه به اهمیت نشست در حال برگزاری اظهار کرد: در بحث هوش مصنوعی شناخت، انتخاب و تصمیم گیری به موانع عقلی و فکری پیش روی موثر خواهد بود.
مهدوی اطهر،نماینده ولی فقیه در دانشگاه اراک و مسئول دبیرخانه وحدت حوزه و دانشگاه در استان مرکزی و دبیر علمی این نشست هدف از برگزاری آن را تربیت نیروی کارآمد برای جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: در بیانات مقام معظم رهبری آمده است که جمهوری اسلامی ایران باید جز ده کشور برتر در حوزه هوش مصنوعی باشد.

قاسمی دبیر ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه، در این دیدار با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت هوش مصنوعی در آینده کشورها پس از ذکر جایگاه نخبگان در تحقق اهداف کشور گفت: وضعیت امروز هوش مصنوعی در کشور ما وضعیت نسبتاً امیدوارکننده ای هست اما هنوز آنچنان که شایسته جمهوری اسلامی ایران می باشد نیست. ما وقتی نخبگانی را داریم، وقتی زمینه های کاربست جدی هوش مصنوعی را در عرصه حکمرانی داریم قطعا باید در زمینه هوش مصنوعی رتبه برتر دنیا را هم داشته باشیم. طبق آماری که داده می شود رتبه ما در تحقیقات و پژوهش های علمی رتبه نوزدهم هست و در کاربست هوش رتبه خوبی نداریم؛ یعنی نتوانسته ایم آن چنان که باید هوش مصنوعی را به زمینه های صنعتی نزدیک بکنیم.
او سه گام پیش روی نظام اسلامی در زمینه هوش مصنوعی را اول شناخت ماهیت مساله هوش مصنوعی، دوم اتخاذ راهبرد و مدل مواجهه با موانع پیش رو و سومین گام را تعیین نقشه راه و حرکت در مسیر تحقق اهداف دانست و گفت: ما هرگاه در برهه های تاریخ مان، چه قبل از انقلاب چه بعد از انقلاب با مساله فناوری مواجهه ی دقیق، عمیق و عالمانه نداشتیم ضرر کردیم.
وی با تحذیر از اینکه مبادا مساله هوش مصنوعی برای ما تنها در بعد فنی و صنعتی آن خلاصه شود افزود: متاسفانه ما گاهی دچار نگاه کاریکاتوری به مسائل راهبردی می شویم یعنی یک گوشه ای از مساله برای ما پررنگ می شود مثلا مساله هوش مصنوعی همه اش می شود مساله فنی. در کشور آزمایشگاه هایی شکل می گیرد، سندهایی نوشته می شود، دغدغه مندان و نخبگانی وارد عرصه می شوند نهادسازی هایی می شود؛ اما همه به توسعه فنی آن زیر ساخت منجر می شود. قطعا در بحث هوش مصنوعی ما نمی توانیم نگاه کاریکاتوری داشته باشیم بلکه باید یک نگاه جامع و راهبردی به مساله داشته باشیم.
او ادامه داد: ما معتقدیم هوش مصنوعی فراتر از یک تکنولوژی است امروز هوش مصنوعی یک پارادایم برای حکمرانی کشورهاست.

حجت الاسلام و المسلمین امیر سخاوتیان، معاون علمی ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه در این نشست گفت: در دهه های اخیر به موازات ورود هوش مصنوعی به عرصه تکنولوژی، مباحث متنوعی در کرسی های علوم انسانی نیز پدید آمده است. حوزه علمیه به عنوان نهاد علمی و دینی کشور، اخیرا به صورت منسجم تحت قالب ستاد راهبری فناوری های هوشمند به ابعاد مختلف این مقوله ورود داشته است
وی افزود: درباره مساله هوش مصنوعی که یک پدیده جدید در جهان تمدنی و  بشری است. چند بحث را باید توجه کنیم. بحث اول خود مساله هوش مصنوعی هست. یعنی خود هوش مصنوعی صرف نظر از اینکه در کدام نقطه از دنیاست چه ویژگی هایی را دارد. همین مطلب را که می خواهیم بحث کنیم باز دو لایه دارد، لایه اول لایه ی تکنولوژیکی مساله است که بحث هایی مثل آی تی و … در این مقوله مطرح می شوند. و حتی می¬توان ابر انسان را هم در این مقوله در نظر گرفت. اگرچه بحث ابر انسان در فضای انسان است و در تعریف رایج هوش مصنوعی نمی گنجد اما اگر در تعریف تسامح کنیم یا آن را را سعه بدهیم که شامل ابر انسان هم بشود آن وقت بحث های ژنتیکی جزو مباحث تکنولوژیکی هوش مصنوعی می شود. اما همه ی این ها لایه باطنی تری هم دارند که آن مبانی فلسفی است.
بنابراین بر اساس هر رویکردی که ما آن را بپذیریم، هوش مصنوعی نیز بر همان اساس مراحل بعدی خود یعنی اصول قواعد را طی کرده و در جامعه بشری ظهور پیدا می کند. مثلا اگر ما نگاه ابزار انگارانه به هوش مصنوعی داشته باشیم این تکنولوژی در جامعه بشری یک ظهوری را دارد و اگر ما نگاه جبرگرایانه به هوش مصنوعی داشته باشیم این تکنولوژی در جامعه بشری به نحو دیگری ظهور پیدا می کند. همچنین اگر نگاه ما به فضای هوش مصنوعی نگاهی پدیدارشناختانه باشد باز ظهوراتش در جامعه بشری تفاوت دارد. این ظهورات که تفاوت می کند خود به خود سبک زندگی انسانی هم متناسب با ظهورات این تکنولوژی تغییر پیدا می کند لذا ضرورت دارد که ما در گام اول مبانی آن را بشناسیم.

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.